Monday 22 July 2013

bila marah apa yang kita lakukan??


Assalamualaikum ya akhi wa ukhty ^_^


memaafkan memang tak akan mengubah Masa LALU tapi pasti akan mempermudahkan masa depan, DAN memaafkan dapat melegakan hati kita dari perasaan dendam.

Kadang-kadang, dalam tak sedar Allah hantar seseorang untuk sakit kan hati kita. Tahu tak kenapa Allah hantar seseorang yang suka sakitkan hati kita?? sebab Allah nak lihat sejauh mana kesabaran kita menghadapi setiap ujianNya. Bila kita disakiti pasti kita akan terasa hati bukan??
ingatlah! orang yang sakitkan hati kita dapat dosa, TAPI kita yang terasa bila disakiti lebih banyak dosa daripada orang yang sakitkan hati kita. Tahu kenapa?? sebab, bila kita terasa hati disebabkan ujian yang Allah kirim ke kita seolah-olah kita tidak dapat terima ujianNya.

Tips apabila kita dalam keadaan disakiti.
- Anggap orang yang menyakitkan hati kita seperti kanak-kanak yang akalnya pendek.
kenapa?? sebab, bila kita rasa nak marah, kita bayangkan dia seperti kanak-kanak , pasti kita akan mula rasa kasihan dan automatik kita mendoakan kebaikan untuk dia.

- anggap orang yang sakitkan hati kita, kata-kata yang dorang lempar anggaplah seperti gurauan kosong. Tersenyumlah, pasti dorang pulak yang terasa semakin sakit hati. Orang yang sakitkan hati kita, perasaan dorang penuh dengan perasaan marah. Bila kita lawan balik, apa yang terjadi?? pasti akan menimpulkan pergaduhan bukan?

Jadilah orang yang BAHAGIA, bila di sakiti masih mampu tersenyum ^_^

6 comments:

  1. tips yang berguna syukran.. oww angap seperti kanak2 yg pendek akal..^_^ dlm erti kata banyak bersabar.

    ReplyDelete
  2. bagus tips ni adik.. senyum dengan penuh kesabaran..

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas nasihat dan panduannya. Moga, saya ini menjadi seorang yang penyabar.

    ReplyDelete
  4. "ingatlah! orang yang sakitkan hati kita dapat dosa, TAPI kita yang terasa bila disakiti lebih banyak dosa daripada orang yang sakitkan hati kita. Tahu kenapa?? sebab, bila kita terasa hati disebabkan ujian yang Allah kirim ke kita seolah-olah kita tidak dapat terima ujianNya." <--- YANG NI BARU SAYA TAW,HUU.. takotnya..saya selalu terasa ngan orang

    ReplyDelete
  5. entry yang best.. kadang-kadang mama ada jugak terlebih marah. semoga mama menjadi orang yang lebih sabar selepas ini..

    ReplyDelete
  6. Thanks for sharing. Kadang2 bila marahkan someone, kita main lepas je. Huhu~

    ReplyDelete