Sunday 30 June 2013

permulaan..^_^


Allahurabbi, kadang-kadang iman ni kejap turun, kejap naik.. Tp sejujurnya aku takut bila saat iman aku turun, aku tergoda oleh bisikan syaitan yang menghasut supaya aku kembali kepada jahil, nauzubillah!
Ya Allah, jauhkan lah agar aku tidak kembali kepada jahil.

termenung sejenak teringat peristiwa permulaan penghijrahan aku.

teringat pulak kata-kata kesat dari orang sekeliling,

dan ada pulak yang mendoa perubahan aku hanya seketika.

Sejujunya aku dah penat, penat mengejar dunia yang hanya sementara! 
aku dah penat bila selalu mendengar pujian yang hanya kata-kata manis dari bibir lelaki.
aku dah penat menjadi bahan perhatian. aku bukan barang!
aku dah penat bercouple tanpa tahu tujuannya.
aku dah penat mengejar fesyen yang entah menutup aurat ke tidak!

AKU DAH PENAT!
penat mengejar kemurkaan Allah pada aku.

Allah! Alhamdulillah, semenjak aku kenal Allah aku mula kenal tujuan aku hidup.

pernah satu hari aku balik dari hospital teman adik, adik balik ikut bas lain, aku balit ikut bas yang lain jugak.
aku duduk sorang-sorang, masa tu aku dh bertudung labuh, dah berubah.
masa duduk sorang-sorang dalam bas, Allahurabbi, tiba-tiba aku rasa ketenangan. tenang sangat seolah-olah tiada apa yang berlaku entah, ketenangan tu tidak dapat aku bayangkan. 
terdetik dalam hati aku, aku nak berpurdah.
kekuatan aku untuk istiqomah tidak mampu aku ungkap. MasyaAllah..

Dua minggu lepas tu,
aku ambik keputusan nak berpurdah,, dalam diam aku jahit purdah tu tanpa pengetahuan mak. 

selesai aku menjahit purdah, aku call mak.
memandangkan aku duduk jauh dari keluarga, aku tanya "boleh tak aku nak tutup muka?"
mak jawab" hmmm.."
dalam hati sedih, sebab dalam keluarga aku tiada seorangpun niqabis..

hari kedua pulak, aku call lagi. aku cakap "aku nak pakai purdah"
mak cakap "terpulang, tapi kalau orang kutuk atau perli jangan pulak nangis!"
'hmmm,aku tahulah aku' dalam hati je..^_^

aku balik kampung jumpa nenek.
tanya nenek. "boleh tak aku nak pakai penutup muka? mak dah benarkan, nak tanya nenek pulak."
(haha)kalau aku cakap purdah bukan dorang faham..-,-"
nenek jawab "baguslah"
waahhh! nampaknya dapat lampu hijau, tp tu je dia jawab..=.="
nak pastikan lagi "nek, macam mana nanti kalau orang perli,?"
nasihat nenek "biarkan apa yang orang nak cakap yang penting, semakin orang cakap semakin tu kita usaha bukti kat orang-orang kita mampu"

itulah permulaan aku berpurdah. Masa turun kerja, aku jadi bahan perhatian pulak! =.="

masa nak balik kerja, aku ngan sepupu lalu depan kereta sapu. memandangkan aku ni terlampau cepat sangat jalan, sepupu tinggal belakang. Ada sekumpulan pemandu kereta sapu ni tanya aku, "nak balik?
aku buat derk je, buat tak tahu.
sepupu dengar apa yang dorang cakap. Dorang cakap "kau cakap melayu bukan dia faham. dia orang arab."
sabar je la. 

ok, tu je la yang dapat aku kongsikan dulu..^_^


No comments:

Post a Comment